sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Savonlinna - Lappeenranta

Ritosaaressa vietettyjen päivien aikana Vela Feliceen muun muassa asennettiin uusi VHF-puhelin väliaikaisilla virityksillä istumalaatikon varastotilaan. Antennin piuhakin jäi vielä pinta-asennukseksi.

Lauantaina 15.7.2017 lähdimme viimein siirtämään Vela Feliceä kohti kotia ja Koivusaarta. Sää ei taaskaan varsinaisesti suosinut meitä, sillä oli koleaa ja tuuli vastainen. Onneksi sadetta ei ennusteista poiketen osunut kohdalle. Pieniä pätkiä aina välissä olisi voinut mennä purjehtien, mutta koska emme olleet vielä kertaakaan nostaneet vesillä purjeita emme halunneet lähteä testailemaan sitä nytkään näillä sokkeloisilla vesillä.

Olisihan tässä voinut purjehtiakin...

Koneella ajellen saavuimme Puumalaan, jossa kiinnitimme veneen ensimmäiseen vapaaseen poijupaikkaan. Laituriin jarrutettaesssa pakki jumiutui hetkeksi päälle ja kun poijuköysi oli toisessa kädessä oli moottorin hallintakahvan kanssa pientä taistelua. Tuolle pitää jatkossa tehdä jotain, sillä jumittava kahva voi tiukemmassa tilanteessa olla ikävä ylläri.

Puumalan sillalta näkee sataman lintuperspektiivistä.

Ei se näin pullukka ole, teleobjektiivi vain vääntää suhteita.

Sunnuntaiksi oli luvattu kaunista, aurinkoisen lämmintä ja vähätuulista päivää. Lähdimme liikkeelle suht aikaisin järven ollessa peilityyni ja ajoimme pienillä kierroksilla koittaen mahdollisimman vähän häiritä meitä ympäröivää luonnonrauhaa. Kun saavuimme hieman avoimemmille vesille tuulen hiljalleen viritessä, nostimme purjeet siksi aikaa, että näimme asentaneemme ne ja kaikki köydet suht oikein. Kunnollista vetoa purjeisiin ei tässä hennossa tuulessa saatu, joten jatkoimme jälleen matkaa koneella. Nyt aurinkorasvalle oli käyttöä ensimmäistä kertaa tässä veneessä.

Purjeet ensimmäistä kertaa ylhäällä.

Lappeenrannassa Susa yöpyi Paijun luona ja seuraavana aamuna lähtisimme kolmisin Saimaan kanavaan.